h1

Riskkapitalet avvaktar

oktober 14, 2009

I dessa tider då det verkligen behövs riskkapital så avvaktar man pga av osäkerhet. Signaler har kommit den senaste tiden att man avvaktar med att gå in med kapital i fordonsindustrin pga att bilden av industrin inte har en framtidsprägel i dagsläget. Det blir inte bättre av att våra statsråd också ger en mörk bild av fordonsindustrin.

Idag hade vi ett advisory board möte för EU projektet HINT. Det är Innovationsbron som driver projektet som är inriktat på Hållbara INvesteringar Teknikutveckling. Dock är storleksordningen för deras investeringar begränsad, man går in tidigt i kedjan, som venture kapital. Det saknas nästa steg i västsverige.

Bra för egen del då jag lär mig mer om det krångliga och snåriga innovationssystemet. Hoppas att handelskammaren skall kunna bringa visst ljus i denna ”djungel” framöver.

2 kommentarer

  1. Hej Johan. Det är lite som historen om korvgubben som fick rådet att inte köpa in för mycket korv då efterfrågan skulle komma att avta. Mycket riktigt, utan korv, blev det heller ingen korvförsäljning.

    Önskar dig en bra dag, och grattulerar till +11.700 läsare (jag är en av dem) / TS


  2. Jag kunde inte hålla med mer!
    Rikskapitalister tycks mig vara samma typ av flock djur som investerare och portföljförvaltare.
    Alla följer efter alla. Om någon stoppar så stannar hela flocken. Ingen tycks kunna göra en egen analys eller bedömning av ett start upp bolags potential.



Lämna en kommentar