h1

Vision Västsverige

december 31, 2009

Hade igår ett intressant möte om framtiden med en grupp bestående av samhällsbyggare, tekniker och journalister, som presenterade ett antal idéer för framtiden. Om att vår region behöver en vision som alla sluter upp kring. Något att arbeta med och genomföra de närmaste 10 åren. Visionen skall ha som huvudmålsättning att vi ska stärka den Västsvenska regionen. Denna vision skall innefatta det mesta, byggnation/stadsutveckling, näringslivsutveckling, energiförsörjning, akademin/kompetenscentra etc etc. Det är många i Västsverige som har idéer just nu, förmodligen något positivt som följd av krisen.

Jag tror att det är helt rätt att vi samlar oss och stöttar politikerna om vilka visioner och mål som vi har med vår region för framtiden. Det finns otroligt mycket kunskap och kompetens i åpersoner som arbetar med arkitektur, husbyggnation, fordonsindustri, dagligvaruhandel, petrokemi etc etc. Blandat med de som har kunskaper om framtidens branscheer och utvecklingsområden. Roligt arbete som ligger väl i linje med vår handelskammardag som går av stapeln den 3 maj i Scandinavium 2010.

Nu är det dock semester, skidåkning och sista dagen på det pännande året 2009. Låt oss ta med det bästa från året och göra 2010 till ett fantastiskt framgångsår. För handelskammarens del så startar vi upp tidigt med ett varumärkesplattforms-arbete. Det ska vara klart i mars. Tack alla ni som engagerar er i vår regions utveckling, antingen aktivt eller via stöd till oss på handelskammaren. Vi ses nästa år! Gott Nytt 2010!

Annonser

3 kommentarer

  1. Behovet av en regional vision är otroligt viktig! Risken är att man skapar ett dokument i stil med VG-regionens ”Ett Gott Liv”, ett floskeldokument, som inte ger något. En vision måste kondenseras ned till något konkret, som samtidigt har ambitionen att skapa något som är verkligt unikt för oss som bor här! Om vi inte blir globalt kända för vår vision (och senare vårt resultat) – har vi misslyckats.


  2. En vision kan vara ett viktigt verktyg, rätt använd. Fel använd kan den diskriminera och utesluta människor med bra idéer. Rätt använd inspirerar den, låter människor delta i visionsbyggandet, vägleder, är konkret i vissa stycken och mer luddig i andra. Att säga att vi skall satsa på att bygga en ekomiljö (eller flera) med kunskapsintensiva företag och institutioner är rätt. Att säga att alla nya företag måste adressera miljöaspekter i sin affärsplan eller affärsidé utesluter entreprenörer med andra bra idéer. Visionen är inte statisk utan förändrar sig med tiden.


  3. Tack för kloka tankar. Vi har just börjat arbeta för att skapa en gemensam vision för västsverige. Vi kommer att låta våra medlemmar vara de som kommer med input avseende infrastruktur, stadsutveckling och byggande, skola/akademi, miljöer för innovatölrer och entrepenörer, pilotprojekt för att att lyfta hållbara lösningar mm mm.
    Alla är välkomna och jag ser att handelskammaren är den optimala verksamheten att hålla i detta arbetet.



Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: