h1

Hjälten från Trollhättan

april 6, 2010

Jag har skrivit det förut och jag skriver det en gång till, Jan-Åke Jonsson är en hjälte! Tog tjänstevolvon upp till Trollhättan idag på eftermiddagen för ett möte med Jan-Åke. Parkerar lite skämmigt bland mestadels Saab bilar på gästparkeringen. Han är lite försenad då det är första dagen på jobbet efter två veckors resande till återförsäljare i USA och Europa. Så det har varit en lång rad möten under dagen.

Jan-Åke är full av tillförsikt och optimism, dessutom har han mycket goda skäl för att vara just realistoptimist. För första gången på många år är Saab en ”egen” biltillverkare, som har legat på en produktion av ca 120 000 bilar per år. De senaste åren kan man tycka att det är närmast en bragd, med endast fem modeller, som alla har haft mer än 10 år på nacken. Inom loppet av två år kommer man nu ta fram fem helt nya modeller, som inte har något gemensamt med de gamla, mer än modellnamnet och Saab-märket i grillen. Av de 1100 återförsäljare som Saab har världen över så är det endast ett 20-tal som valt att hoppa av! Optimisdmen är stor i alla Saab-leden. Till och med underleverantörerna vädrar morgonluft, man är inte längre styrda till leverenatörer som GM pekat ut. Fler kan i framtiden finnas i Sverige. Om två år räknar man att ha ett positivt kassaflöde. EIB pengarna räcker och betalas ut i delar varav sista delen betalas ut 2013.

Nya miljöbilar är också under utveckling. Dels bränslesnåla dieselmotorer, etanol, men även elhybrider. De senare skall utvecklas mer för att man ska lära sig, men om ett år beräknar man ha ca 100 elhybrider på test.

Samarbetet med Volvo och Scania kan öka i framtiden i och med det nya ägandet, både hos Saab och Volvo. Bl a berättar Jan-Åke att man har köpt in sig för tester på Volvos testbana!

Målsättningen är att inom två år komma tillbaka till tidigare produktionsvolymer, dvs 120 000 bilar per år, något som låter realistiskt. Jan-Åke tar sig rejält med tid och vi diskuterar det mesta från det gågna året till framtiden. När vi så lämnar kontoret ser vi hans egen bil utanför, den nya 95 Sedan. Bilens design vittnar om att han förmodligen får rätt. Det kommer gå bra för Saab de närmaste åren. Även fortsättningsvis om man lyckas med de planer som man ritat upp. Så reste sig då fågeln Fenix, flaxade av sig askan och lättade från marken upp i det blå…..fortsättning får vi alla följa, men i vilket fall så glädjer det mig att Jan-Åke kommer att mottaga vårt pris, Utmärkelsen av första graden på handelskammardagen den 3 maj! Nästa bil blir en Saab!

Annonser

2 kommentarer

  1. Hej, visst är han en man som aldrig tvekat eller givit upp hoppet men jag har en fråga, Var ska SAAB finna sin nya marknad? SAAB har ju knapp gått med vinst på 20 år. Enligt mig så är företagandets regel no 1 – skaffa kunder som vill köpa det du saluför. Eller vad säger ni andra?


  2. Hej Eva!

    Du har rätt i företagandets regel nr 1. Sälja det som kunden vill ha OCH tjäna pengar på nedersta raden. Den informationen jag får från de som vet mer om Saab är att resultatet de senaste 10 åren inte går att kontrollera i GM’s bokföring. Nu kommer man inom 1,5 år ha fem helt nya bilmodeller på marknaden, något som man inte haft de senaste 20 åren! Kan vara en väg till framgång. Dessutom en större frihet i val av underleverantörer, samarbetspartners osv. Framtiden får utvisa och jag säger Lycka Till!



Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: