h1

Kilometerskatt en utredning utan slut

april 26, 2010

Idag lade oppositionen fram ett förslag om att ställa om transporterna till en mer hållbar lösning, genom att införa en kilometerskatt. I nästa vecka kommer detaljerna hur denna skatt ska vara utformad, så det är för tidigt att uttala sig, mer än i allmänna ordalag. Jag har följt denna frågan under många år under min tid på Schenker. Om jag inte missminner mig så införde Schweiz en kilometerskatt 2001, Tyskland och Österrike har följt efter. I Sverige påbörjades en utredning 2001!!! Så det är inte direkt ett nytt förslag som man kommer med. Allmänt kan sägas följande:

Skatter fördyrar transporter och transportföretagen tar ut dem av kund. Det missgynnar transportintensiva verksamheter som har konkurrens i andra länder. Man dock säga att om man rensar från andra skatter så är kilometerskatten en ”rättvis” skatt. Den bör dock vara långsiktig så att marknaden vet spelreglerna, den bör vara miljödifferentierad och den måste gälla alla. Slutligen bör intäkterna användas för infrastrukturinvesteringar. Jag tror att oppositionen har överskattat möjligheten att föra över stora mängder gods till järnväg, däremot tror jag att den har en miljöeffekt om man går mot modernare lastbilar och inte använder äldre sämre fordon. Vi kommer granska förslaget närmare och komma med en utförlig redovisning av våra medlemmars åsikter.

Jag hade föredrag för Thyréns utökade ledningsgrupp för att just diskutera infrastruktur och stadsutveckling. Två områden som intresserar en konsultfirma med inriktning på samhällsplanering.

Avslutade dagen med lite träning och information om studentutbyte inom Rotary, har tackat ja till att ta emot en student från USA….enda sättet som tjejerna kan få en storebror!

Kommentera

