h1

Stena investerar stort för framtiden

augusti 18, 2010

Stena Line investerar under 2010 drygt en halv miljard för Västsverige. Det är stora belopp på tre enskilda objekt som alla påverkar Göteborg och Västsverige positivt. Dels är det två nyrenoverade  färjor som skall gå i trafik mellan Göteborg och Kiel. Det blir nordens största färjor och tillhör skaran av världens största färjor. Dels är det ombyggnad av den gamla färjan, som ska göras av Cityvarvet och till slut storsatningen på det nya hotellet The Reef i Fredrikshamn. Imorgon torsdag kommer nya Germanica  in för första gången till Göteborg. Hon kommer gå till Danmarksterminalen vid 14,30 tiden.

Hade samtal med Jönköpings handelskammare kring höghastighetsbanor och konstaterar att Jönköping naturligt skulle vara en del i Västsveriges arbetsmarknad. Om det fanns en snabb bra förbindelse med tåg från Jönköping via Borås och Landvetter flygplats till Göteborg. Med en restid på ca 1 timme. Det börjar bli dags att vi diskuterar den felande länken mellan Borås och Jönköping!

Maria Wetterstrand, miljöpartiets språkrör, hörde av sig och ville ha kontakt med ett framstående konfektionsföretag. Dels för att diskutera marknad, kompetens och svensk design, men även diskutera hållbarhet, bomullsodling och arbetsförhållanden för de som tillverkar kläderna. Vi tar med henne till Gina Tricot i Borås denna gången. Det finns många framstående företag i Västsverige vilket gjorde valet svårt. Logistiken passade denna gång då hon skulle vidare i Sjuhäradsområdet.

Annonser

2 kommentarer

  1. Felande länken (ungefär Götalandsbanan) har ju diskuterats massor (!) av år, men det låter lovande om Handelskammaren blir aktiva (och medelem i lobbygruppen kanske? se http://www.europakorridoren.se/medlemmar_sam.asp?id=10) och tar upp behovet i olika sammanhang, för då har den kanske en chans att bli verklighet inom en rimlig tidshorisont – ett nationellt principbeslut skulle kanske behövas så det blir lite styrsel och framtidstro 🙂


    • Hej Monica!
      Vi kommer att driva denna infrastruktursatsning också. Främst den felande länken som borde kunna byggas oavsett beslut om hela Götalandsbanan.

      Framför allt är det en fråga som handelskammaren i Jönköping bör ha som en av sina mest prioriterade frågor.

      För mig personligen börjar det bli uppenbart att Jönköping borde vara en del i Västsveriges arbetsmarknad. Då är en utbyggd järnväg en av förutsättningarna, tillsammans med en färdigbyggd Rv 40.

      Bästa hälsningar

      Johan



Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: