h1

Nya marknader nya transportlösningar

september 16, 2010

Inleder ett seminarie om transport och logistiklösningar via Lettland till Ryssland, Kina och tidigare Sovjetstaterna. Det är ett samarbete mellan handelskammaren och Lettlands ambassad. Vi är drygt 50 deltagare, sär alla kommer ifrån shipping och speditionsbranschen. Några uppgifter som är nya för mig är att lönerna stiger utmed kusten i Kina, det innebär att tillverkning flyttas västerut.

Inom Kina kan man komma 400 mil från kusten, men det är 400 mil närmare Europa och Sverige, landvägen. Just nu undersöker man möjligheten att bygga upp tågpendlar som skulle ta 12 dagar till Europa. Sträckan från östra Kina till Europa skulle ta 15 dagar. Motsvarande båttransport tar 35 dagar. I dagsläget går det mest lastbilstransporter till och från marknader som Kazakstan och Ukraina. Spännande med nya möjligheter där Göteborgs hamn skulle kunna bli en intressant part.

Magnus i de blivande huvudkontoret i Amerikaskjulet

Avslutningen på dagen var just med Göteborgs hamn. Vi diskuterade ett projekt om att öka kunskapen om Göteborgs hamn, dess vikt för hela Sveriges näringsliv och vikten av direktanlöp av transoceana fartyg. Detta för att vi inte ska behöva skicka gods via storhamnarna i Europa. Magnus Kårestedt passade på att visa de nya lokalerna i Amerikaskjulet. Dit ska ca 100 personer flytta i och med att hamnens huvudkontor tar sig från ytterhamnen till centrala Göteborg. Inflyttningen sker i början av nästa år.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: