h1

På väg till Hamburg

oktober 11, 2010

Just nu siter jag på färjan till Kiel för att sedan ta mig till Hamburg. Det är en grupp kring projekt Älvstaden som skall på studieresa. Allt för att få inspiration kring hur Hamburg har löst den nya stadsdelen vid hamnen och hur deras framtidsplaner ser ut. Hamburg ligger 10 år före Göteborg i planeringen.

Vid middagsbordet diskuterade vi hur man utvecklar Frihamnen. Om man vill skapa förutsättningar för kreativa miljöer, med unga nya entrepenörer. I vilken ordning skall man då utveckla Frihamnsområdet? Spännande perspektiv som jag inte funderar på dagligen.

Jag vidhåller att ett sätt kunde vara att politikerna öppnade upp Frihamnen som en organisarad experimentverkstad, en plats där nya produkter och tjänster testas. Det skulle man kunna göra relativt snart, innan ett enda spadtag är taget. Sedan tror jag att kommunikationerna till området är viktiga. Jag återkommer med intrycken från Hamburg, samt vad som diskuteras. Jag är den enda näringslivspersonen, övriga 18 personer är anställda av kommunen. Det märks att vi har olika perspektiv. Plötsligt känns min plats i ledningsgruppen viktig!!!

Ber om ursäkt för att jag inte bloggade i fredags. Jag blev ”kidnappad” kl 13,00 och tagen till en fantastisk plats på Österlen. Det var de närmaste vännerna som hade detta som fördelsedagspresent. Jag  blev ordentligt lurad då jag satt och diskuterade revisionen med ekonomichefen Thomas, då alla stormade in och sjöng…… mina övriga planer jag hade för helgen får jag ta vid annat tillfälle. Vi hade mycket roligt tillsammans, med vackert väder och fantastisk miljö!

Annonser

2 kommentarer

  1. Vad jag tycker att man lyckats med i Hafen City är framförallt två saker, där vi i Göteborg helt misslyckats. Dels är arkitekturen på en helt annan nivå. Det få slätstrukna husen i Hamburg skulle fortfarande väcka stor uppmärksamhet i Göteborg. Det är helt omöjligt att tänka sig t ex HSBs vita miljonprogramsskrapa vid bockkranen i Hamburg (borde varit omöjligt även i Gbg!) Dels har man lyckats bättre att integrera näringsverksamhet i boendemiljöerna. Både storföretag som SAP men även på servicesidan med trevliga bistron och caféer. Norra Älsvtrandens uppdelning på en sovstad (Eriksberg) och en kontorsstad (Lindholmen) ger dåligt underlag för service och gör dem tråkiga halva dygnet.

    Vad Göteborg däremot lyckats så mycket bättre med är grönytor. Mitt problem med Hafen City är att det är så otroligt betongigt nere i gatuplan.

    Ha det så trevligt!


    • Tack för tipset. Jag håller helt med dig om analysen. Tanken med resan var att ta intryck och jag är övertygad om att alla på resan gjorde samma reflektion som du!! Det blir spännande att följa framöver. /Johan



Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: