h1

Nya generationer måste in!

november 10, 2010

Idag har vi första utkastet klart till vår nya rapport om ungdomars attityder. Vi har intervjuat närmare 2000 gymnasieungdomar i 15 olika kommuner i Västsverige och fått deras funderingar över framtiden. Det innebär frågor som vidareutbildning, tron på sig själv, på Sverige och på sin hemort/kommun, viljan till att starta eget, att pendla till jobbet och att studera utomlands. Detta och mycket mycket mer finns att finna i det digra faktamaterialet.

Jag reflekterar själv över paradoxen, aldrig har 50-åringar varit mer ungdomliga vad avser klädsel, musikstil, träning, tappra försök med Facebook och andra aktiviteter. Samtidigt som skillnaden till ungdomars attityder är milsvid, vad avser arbete, studier, men även grundläggande kunskaper om sociala media, it/kommunikation, modernt nätverkande och subkulturer.

Igår skrev jag i bloggen om integration, att bjuda in de som inte redan är ”inne”. För att vi ska få en spännande region som skall attrahera de skarpaste hjärnorna och kreativa människorna, så måste vi förstå förutsättningarna. Detta visar ännu mer på vikten att lyssna och bjuda in de unga! Politiska paretier genomgår generationsskiften, det borde ske på andra områden också, samtidigt som bvi tar vara på erfarenheter och kunskaper.

Ja,  jag vet att jag talar i egen sak, som 50-åring , som lyssnar på Prodigy åker off-pist och köper vintagekläder, men man måste ju börja med sig själv och jag vill förändra! Jag vill bjuda in de yngre, jag vill lära och jag vill lyssna. De unga kommer ha en stor del i vårt visionsarbete! Det är ju de ungas framtid vi ska skapa! När vi nått 20 år in i tiden har jag personligen, framtiden bakom mig…….!

Kommentera

