h1

Lyckoindex mått på välfärd!!?

december 9, 2010

Idag hade vi diskussionsmöten med politiker och tjänstemän i Göteborg och Skövde kring vår rapport Svenska nav 2010. Rapporten belyser tillväxten enligt åtta statistikområden; befolkningstillväxt, demografi, förvärvsintensitet, nyföretagande, andel näringslivsanställda, lönesumma, utbildningsnivå och hälsa. Här förbättrar sig Västsveriges 51 kommuner sedan undersökningen gjordes för två år sedan. Vi ser tydligt att tillväxten är bättre och har bäst förutsättningar i närheten av Göteborg. Vi ser även att Trollhättan, Skövde och Borås är starka delcentra i regionen.  För att hela vår region skall utvecklas behöver landsortskommunerna ”ansluta” sig till dessa delcentran och de i sin tur måste kroka arm med Göteborg. Regionen behöver Göteborg som motor, men Göteborg behöver även övriga regionen, så det är ett ömsesidigt beroende. Viktigt dock att vi ser vår landsdel som en region, med namnet Västsverige!

Vi är noga med att berätta att detta är offentlig SCB statistik. Vi tar inte med parametrar som livsmiljö eller det allt mer populära måttet på tillväxt, lyckoindex! Forskningen kring lyckoindex har funnits en längre tid, men blev populärt under början av 80-talet. Då fann man bl a att de länder som hade minst inkomstklyftor var de där människor var som lyckligast. Det blev därmed klassat som en forskning som tilltalade politiker på vänsterkanten. Nu, nästan 20 år senare är det snarare högerpolitiker i Frankrike och England, som  driver frågan.  Vem vet vi kanske kan lägga in ett lyckoindex när vi gör Svenska nav om två år!!!

Vinterlandskapet är fantastiskt! Lika bra är mina nya skor ”icebugs” , spikskor för långdistanslöpning på halt underlag. Jag fick dem i födelsedagspresent i höstas. Någon frågade om icebugs var ett modernare ord för broddar och om jag blivit riktigt gammal, men det är ett modernt påfund, som möjliggör löpträning en dag som denna! Härligt!

Annonser

2 kommentarer

  1. Om regionen är en mänskokropp där Gbg är hjärtat krävs det att blodkärlen är friska. I dagsläget finns ett par välfungerande tåglinjer men det är många städer som har sämre förbindelsemöjligheter till Gbg. Förbättras dessa har vi vunnit mycket inte minst därför att tid fortfarande är pengar. Jag vill dock inte se ett ökat antal ”döda” pendlarkommuner, så hur undviker vi detta?


  2. Hej Johan!

    Det som Handelskammaren har drivit tidigare är utbyggnad av järnvägar och vägar i regionen. En hel del är på väg att hända, men jag ser att främst järnvägsinvesteringarna brister. Bl a saknas en bra järnväg till Borås, den skulle behövas byggas vidare till Jönköping. Även förbindelsen med Oslo borde förbättras framöver.

    Johan



Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: