h1

Flyget lyfter rejält på Landvetter

januari 20, 2011

Har möte med Olle Sundin Swedavia, dvs Landvetters flygplatschef  och kollegan  Helena Wiberg idag. Vi diskuterade allmänt om utvecklingen av flygplatsen samt en hel del om framtiden. Jag konstaterar att uppgången i det västsvenska näringslivet även märks på antalet flygpassagerare som har ökat rejält under 2010. Speciellt de senaste fyra månaderna. Landvetter är den flygplats som har den klart största ökningen i Sverige. Nya linjer och nya bolag har kommit till Landvetter. Bland annat märks den engelska lågprisföretaget Easyjet och i februari kommer Norwegian, bla med ett utbud på inrikesflyget. Viss del av ökningen i vinter beror säkert på tågens problem med tider och framkomlighet. I framtiden ser Olle och Helena att det är utrikessidan som kommer att öka och det är viktigt för våra företag att Landvetter blir en större flygplats med bra förbindelser ut i Europa och världen. Det underlättar affärer och besökare i allmänhet.

Vi har även ett möte i juryn för Göteborgspriset för hållbar utveckling. I juryn återfinns den mycket spännande personen Göran Carstedt. Han är så spännande att han är tredje vanligaste sökordet att läsare hittar till min blogg!!! Detta enligt statistik som jag fick vid årsskiftet från WordPress. Vi diskuterar inriktning på årets pristagare och rör oss allt från hållbara affärsprocesser till nanotekniken inom energisektorn. Det är detta som gör priset så spännande och som juryledamot lär jag mig mycket.

Slutligen glädjs jag åt att Chalmers har fått examineringsrätt för lärarutbildningen. Det är ett steg i rätt riktning, förhoppningsvis med starkt inslag av praktik från näringslivet!

Annonser

5 kommentarer

  1. Jag blir ledsen när du skriver positivt om hur mycket flyget ökar i ena stycket och om Göteborgspriset för hållbar utveckling i nästa.


  2. Hej igen Johan!

    Det är väl bra att flyg konvcentreras till ett fåtal flygplatser för flyg internationellt. Detta för att öka fyllnadsgraden och minska utsläppen per person. Ser gärna att denna koncentration sker tlll Västsverige på bekostnad av andra flygplatser i Skandinavien. Det gynnar i sin tur våra företags möjligheter till att göra affärer.

    Samtidigt skall man arbeta med att minska flygets miljöpåverkan. Göteborgspriset är ett internationellt pris. Flyget förutsätter att vi kan få hit pristagarna för att ta del av deras erfarenheter och lära oss så att vi på sikt kan gå mot ett mer hållbart samhälle.

    Bästa hälsningar

    Johan


    • Hej igen!

      Visst skulle det vara bra om all annan flygverksamhet lade ner och det bara fanns lite lagom med flyg från Landvetter, men både du och jag vet ju att flyget ökar kraftigt i hela världen, och prognoser pekar också på en mycket kraftig ökning de närmaste decennierna. Samtidigt har vi ett akut behov att få bort utsläppen.

      Man kan ha en moralisk diskussion om vilka flygresor som är mer rätt än andra. Jag kan hålla med om att fördelarna överväger nackdelarna med att flyga hit miljöpristagare. Men det är ju inte direkt det som utgör det stora massan av flygresenärer…

      Det där med att det gynnar våra affärer skulle jag säga beror på vilket tidsperspektiv man har. På kort sikt, ja. På lång sikt så kommer det straffa sig att vi inte har kunnat visa vägen för alla andra. Om inte vi kan lägga av med det ohållbara, hur ska vi då kunna kräva det av någon annan? De senaste prognoserna visar på havsnivåhöjningar på 90-180 cm inom en hundraårsperiod, det kunde vi till och med läsa i GP igår:
      http://www.gp.se/nyheter/varlden/1.536379-rekordstor-issmaltning-pa-gronland

      Hur bra är det för västsvenska affärer? Eller är det ett för långt tidsperspektiv?


  3. Hej Johan!

    Du behöver inte övertyga mig om klimateffekten och dess följder. Jag tror dock att vi har olika sätt att se på hur vi kan minska vår egen och hela mänsklighetens utsläpp av CO2. Jag är synnerligen övertygad om att det inte skulle bli en bra lösning om alla Västsvenska företag valde att inte flyga.

    Jag tror på en ökad medvetenhet, som i sin tur gör att attityder förändras. Det är också bra att sprida goda exempel. Det kan ju göra att en flygresa för t ex Al Gore till ett avlägset land innebär att de totala utsläppen minskar. Därmed blir det felaktigt att kritisera hans flygresa. Detta som ett exempel.

    Beteendeförändringar sker enklast stegvis är min erfarenhet. Speciellt om förändringen ska ske av en person som inte är övertygad. Därför anser jag att radikala åtgärder snarare skadar än gynnar utvecklingen.

    Flyget blir lätt en symbol för höga koldioxidutsläpp. Tycker att debatten bör nyanseras, främst för att bli mer trovärdig! Kan kanske bero på att jag också har jobbat med frågorna under såpass lång tid.

    Självklart är det svårt västsvenska företag att göra affärer om deras verksamhet ligger under vatten, men blir svårt om vi ska diskutera situationens ytterlighet.

    Hej från Johan


  4. Lustigt, jag tänkte samma tanke, att det är konstigt att jag ska behöva nämna att omfattande och ökande flyg är ohållbart, med din bakgrund som framgångsrik miljöchef.

    Du behöver inte köra med retoriken ”Alla ska sluta flyga”. Det är den kraftiga ökningen som är poängen här.

    Det stämmer att det finns mycket annat än flyg som orsakar utsläpp och miljöproblem. Men detta inlägg handlade om flyg och då skriver jag om det. Vi vet att flyget och dess utsläpp ökar kraftigt i världen, och än värre blir det när utvecklingsländerna får mer pengar och vill ha samma levnadsstandard som oss (åka till andra sidan jordklotet på semestern t.ex.). Det finns heller ingen tekniklösning, ökad kabinfaktor, gröna inflygningar m.m. för flyget som motverkar det ökande flygandet tillräckligt snabbt. Vi ska peaka våra utsläpp till 2020 om vi ska klara tvågradersmålet. En kraftig ökning av flyget hjälper sannerligen inte till. IEAs chefsekonom sa i förrgår att vi nog kan glömma tvågradersmålet:
    http://www.energytribune.com/articles.cfm/6390/Kiss-goodbye-to-Cancun-CO2-goals-says-IEA-chief-economist-

    Att hylla ens eget kraftigt ökande flyg i det sammanhanget håller inte. Och vad är det för beteendeförändring i små steg? Det är väl snarare beteendeförändring i stora steg, i fel riktning?



Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: