h1

Kvinnor kvinnor kvinnor!

mars 8, 2011

Idag gratulerar vi och manifesterar kvinnorna. Eftersom det sker i över hela världen så känns det fruktansvärt att man rapporterar på radion, att de kvinnor som protesterar mot sk hedersmord i Turkiet, dödsstraff via stening i Iran och mot våldtäkter samt förtryck i Liberia, tystas ner och förs bort av säkerhetspolis.  Året är 2011! Då jag själv har tre döttrar så engagerar jämställdhetsfrågorna mig personligen. Jag ser hur flickor och pojkar behandlas olika i skolan, till flickornas nackdel. Det går långsamt i vårt land med omställningar, där fler kvinnor ska ta ledande befattningar i företag, styrelser och även i kommuner. Samtidigt som jag själv utsåg en man till chef idag på handelskammaren, men jag anser att det blir fel om man anställer personer på andra premisser än kompetens och lämplighet.

En knivig situation är att nominera och utse en kvinna till vårt årliga pris, utmärkelsen av första graden, till en person som har haft avgörande betydelse för det Västsvenska näringslivet. Priset har delats ut till 11 män, alla över 55 år, i vissa fall långt över 70 år. Vi har några kvinnor nominerade, men det strömmar inte in förslag, trots uppmaningar att verkligen hitta en duktig kvinna som passar in på kriteriet. Är det så att det måste gå några år så att kvinnorna hinner göra några avgörande insatser? Sätter vi för höga krav på omställningen? Själv tror jag inte det, men det en känslig debatt där jag som man, känner att jag alltid har ”rumpan bak”!

Hade även möte med Svenska Mässans fastighetsansvarige. Vi diskuterade ett bredare samarbete och hur vi i framtriden skulle kunna optimera våra lokaler, kanske integrera med Svenska Mässans egna lokaler. Spännande samtal och fortsättning följer!

Kommentera

