h1

Skärpning GR-kommunerna, om ni vill ha företagsetableringar!

september 7, 2011

Jag brukar inte gnälla,men idag är det befogat! Om Västsverige ska bli en tillväxtregion med starka företag!

Idag hade BRG och Göteborgsregionen presentation av SKL’s senaste kommunundersökning, där man rankar 188 av landets kommuner efter hur deras service till företagen är. Tyvärr måste jag säga att mina farhågor besannades. För två år sedan gjorde de 13 GR (Göteborgsregionen) kommunerna samma undersökning tillsammans med 47 Stockholmskommuner. GR-kommunerna blev då fullständigt utklassade. Då sade man att anledningen var att Stockholmskommunerna hade gjort undersökningen två år tidigare och hade vidtagit åtgärder för att bli bättre. Sämst var för två år sedan, min egen hemkommun Lerum.

Vi på Handelskammaren efterfrågade då handlingsplaner och målsättningar för kommunerna, var de skulle vara nästa gång undersökningen gjordes. De svar vi fick imponerade inte………..! Idag kom svaret genom den nya undersökningen.

Totalt har man enbart förbättrat sig en poäng i snitt, dvs i princip ingenting!!!!! Man ligger till och med lägre än rikssnittet, trots att landets övriga kommuner inte gjort undersökningen tidigare! Det innebär i princip att våra 13 GR kommuner i stort har struntat i ”Nöjd kund undersökningen”! Det finns några undantag och det är bl a Lerum. De har förbättrat sig och visat att det går om man arbetar målmedvetet, men de är fortfarande inte uppe på en acceptabel nivå. Jag vill framhålla de som verkligen placerade sig bra och som de övriga i GR ska tacka för att de är med i gruppen och det är främst Öckerö, som är bästa kommun och uppe på en ”Stockholmsnivå”. Dessutom en kommun som tillsammans med Härryda oftast placerar sig i topp vad avser de flesta kommunrankingar.

Nu lovar man unisont att till nästa gång undersökningen görs då ska man ”banne mig” jobba på! Det är nog ett måste för Stockholmskommunerna har ytterligare dragit ifrån!

Det tråkigaste är att GR-kommunerna är distanserade i princip i varje kommunranking som görs, jämfört med Stockholms- och Malmöregionernas kommuner. Frågan är om det är bruksmentaliteten som sitter så djupt rotad eller vad är det som gör att Västsvenska komuntjänstemän har sämre service och sämre attityd än andra? Vad är det som gör att Västsvenska kommunpolitiker inte tar dessa undersökningar/rankingar på allvar?

Det är två frågor som skulle vara spännande att får svar på. Jag vill inget hellre än att de kommer i topp. Dagens behållning var föredraget från Anders Stridh, Skatteverkets representant, han berättade hur Skatteverket har fullständigt ändrat attityd och har en helt annan syn på sina ”kunder” och därmed sitt arbete, Göra Rätt Från Början. Det har även inneburit höjd status och roligare på jobbet! Skärpning GR-kommunerna!!!! Nu blir det till att kavla upp ärmarna! Vi på Handelskammaren hjälper gärna till så mycket vi förmår! Vi vill inte skämmas!

Annonser

28 kommentarer

  1. Hur påverkas rankningen av den utbredda korruptionen i Göteborgs stad? På vilket sätt har Handelskammaren deltagit i ”ryggdunkandet” inom ramen för den s.k. ”Göteborgsandan”?


    • Hej Magnus!

      Jag tror inte att ”mutskandalen” påverkat enkäten. Frågorna har ställts till de som har haft ett ärende med kommunen det senaste året inom bygglov, brandtillsyn, miljö- och hälsoskydd mm. Göteborg kommer relativt bra i enkäten. Problemet är att Göteborgsregionens 13 kommuner som grupp inte har förbättrat sig på två år och hamnar under riksgenomsnittet.

      Handelskammaren motverkar all typ av ”ryggdunkande” och arbetar aktivt för att ta bort ”Göteborgsandan”. Vi jobbar även för att vi ska få en egen stolthet, utan ett ”lillebrorskompex” mot Stockholm. Vi arbetar för framtidstro, positivt synsätt (undantaget idag med anledning av enkätsvaren) samt samverkan på sunda grunder mellan näringsliv, politik och akademi.

      Tack för ditt engagemang och hoppas att jag svarade på dina frågor.

      Johan


    • Hej,
      Mycket bra inlägg Johan! Det är precis detta som är Västsveriges största utmaning framöver. Kommunerna ser inte nya typer av företagare och företagsamhet man är verkligen fast i gamla förlegade strukturer och tankesätt vilket försämrar konkurrenskraften både i Sverige men definitivt internationellt.
      Mvh Bodil Novik Nilsson
      Småföretagare som lämnade Stockholm för fyra år sedan för Västkusten. Men funderar på om det inte vore bättre att återvända och vara verksam i Stockhilmsregionen.


      • Hej Bodil!

        Stanna i Västsverige, vi behöver dig!!! Vi behöver fler duktiga entreprenörer.

        Man har lovat bot och bättring och detta kommer vara ett fokuserat område för Handelskammaren under det kommande året!

        Som du skriver, en överlevnadsfråga!!

        Soliga hälsningar

        Johan


  2. Ni har ett jätte jobb framför er på Handelskammaren, att åstadkomma en ändring från Go Gubbar attityder till en mer proffsig hantering. Se bara på korruptionsskandaler, Göteborgs energi och Pariserhjulet.


    • Hej Lars!

      Vi måste ta tag i dessa frågor för att kunna vara en attraktiv region för ungdomar, kompetens, entreprenörer och företag i framtiden. Jag vill betona att Göteborg särskiljer sig inte från övriga kranskommuner, dvs problemställningen skall snarast ses som regional. Sedan är förändringen av den negativa tolkningen av Goa Gubbar också mycket viktig!

      Bästa hälsningar

      Johan


  3. Har som företagare själv besvarat enkäten som ligger till grund.
    Min reflektion är att positiva svar på frågorna kräver att man varit ganske djupt involverad i frågeställningar som är kommunens ”kompetensområde” och varit direkt beroende av tjänster såväl som myndighetsutövningen. En slarvigt ifylld enkät speglar snarare fördomar om den egna kommunen än egna praktiska erfarenheter är min spontana reaktion.
    Det KAN dessutom vara som med många andra enkätundersökningar, ”som man frågar får man svar” .
    Det behöver således inte vara riktigt så illa som avspeglas.
    Det är inte en kvalitativ undersökning – utan den är i högsta grad kvantitativ.
    /Industriföretagare på Tjörn


    • Hej Stig!

      Tack för ditt engagemang. Du har helt rätt i att det beror på hur man ställer frågor etc. Dilemmat i detta fallet är att samma enkät har gått ut till 166 kommuner i landet, som har fått samma enkät. Ett annat dilemma är att de 13 GR kommunerna gjorde samma undersökning för två år sedan, vilket övriga landets kommuner inte gjorde, undantaget Stockholmsregionen. Det tredje dilemmat är att Göteborgsregionens kommuner kommer efter Stockholms- och Malmöregionens kommuner iu andra undersökningar/rankingar också. Så bilden är tyvärr ganska tydlig. Men jag är nyfiken på varför samt upprörd över att flera kommuner i regionen inte tar en Nöjd Kund enkät på större allvar, vilket t ex Stockholms 47 kommuner gjorde!!!

      Bästa hälsningar

      Johan


  4. Jag förstår att företagen är besvikna på komunens fullständiga nonchalans: Vårat företag ligger i Äspereds industriområde och man klarar inte ens av att hålla trottoarerna rena. Trots flertal påpekande så får man gå ute i gatan såväl vintertid som sommartid av olika skäl. En tillståndsprövning för verksamheten kan ta 6 månader längre än man lovat från myndigheterna och det krävs påstötningar av ärende trots att det handlar om arbetstillfällen ( visserligen var detta 2008 men varför skal man tro att det ändrat sig?)


    • Hej!

      Undersökningen visar att man inte har ändrat sig och det tar säkert tid för förändring. Det RIKTIGT positiva i sammanhanget är att NU lovar GR och BRG att man skall prioritera detta arbetet, starta utbildningar, ta fram handlingsplaner etc. Så om två år får vi verkligen svart på vitt om man har lyckats! Låt oss ha denna framtidstro och inte se allting nattsvart, men ibland kan det vara nyttigt att bli lite förbaskad för en stund!!!

      Bästa hälsningar

      Johan


  5. Det är givetvis enklast att jämföra GR-kommunerna som en enhet generellt men som representant för Öckerö kommun vill jag framhålla att vi håller faktiskt ”Stockholmsklass”. Dessutom kom vi åtta i SKL:s undersökning och kom före flertalet av Stockholmskommunerna.


    • Hej Arne!

      Du har helt rätt, Öckerö och Härryda är lysande undantag i Göteborgsregionen vad avser de flesta enkäter och rankingar. Det framhåller jag vid de flesta tillfällen. Det fick ni även mottaga diplom och blommor för igår, grattis.

      Vi ska fortsätta hålla fram de goda exemplena och jag är till 99,99 % positiv i mina blogginlägg mm, men den här gången blev jhag så besviken över GR som kollektiv. Tur att de har er i gruppen……

      Bästa hälsningar

      Johan


  6. Var själv med och besvarade enkäten för Kungälvs Kommun – blev inbjuden av kommunen att ta del av resultaten samt ett informationsmöte. Detta möte blev inställt med 1 dags varsel – och uteblev sedan helt……


    • Hej Anette!

      Här måste alla ansvariga ta ett omtag. Vår region måste arbeta med attitydförändringar a’la Skatteverket. Det innebär att man tar på allvar vad som kommit fram och att man informerar på rätt sätt. Transparans är viktigt i dessa mutskandalsdagar. Låt oss se positivt på framtiden, de flesta verkar ha vaknat….sent men ändå!!

      Johan


  7. Hej Johan,
    Mycket bra artickel.
    Men jag tror det är kört inom en 10 årsperiod, då samma människor kommer att finna kvar på ansvariga poster inom framförallt Göteborg.
    Ta en djupdykning i VGR så ska du finna att samma anda som i Göteborg genomsyrar organisationen.
    Hur i h-vete kan de ta ihand på (S och M) att anställa Ann-Sofi Loman till en lön på 170.000 kr per månad. Sanslöst. En tjänst so ihuvutaget ej behövs.
    Kolla in forskningen som HV gjort om vem det är som bestämmer i VGR, politikerna, läkarna eller admistrationen.
    Hälsn. Lennart


    • Hej Lennart, vilken forskning avs VGR syftar du på? har du konkret exempel.

      Tyvärr tror jag du har rätt att det kommer ta onödigt lång tid, det gör det alltid i politiska org för att snacka är ju eg deras levebröd…
      I det offentliga Sverige flyttar man ju inte på folk som inte levererar utan soppar skiten under mattan.

      Att SKV lyckats så väl måste bero på bra styrelsearbete och ledningsgrupp, detta finns inte på kommunal nivå!


    • Hej Lennart!

      Jag är optimistisk till min läggning. Hoppas och tror att man kan göra samma resa som Skatteverket. Men det kommer krävas en hel del och förmodligen att man byter ut de som inte vill ha en förändring i organisationen.

      VGRs verksamhet är jag inte så väl insatt i så att jag kan bedömma behovet av en chef på den nivån. Lön sätts efter marknadskrav så jag hoppas att det är en kompetent person och en viktig post!

      Bästa hälsningar

      Johan


  8. Hej Johan! Att det finns utvecklingspotential det finns inget tvivel om . Fick en e-post från er med ämnesraden: ”Här är listan som gör Handelskammarens vd upprörd” Klickade på länken och hamnade här. Var är listan? 🙂
    Det muntliga löftet verkar tydligen inte räcka långt. Det kanske finns vilja men det räcker inte heller långt. Det går säkert att skylla på resursbrist, men det är i eget intresse man gör sitt bästa och investeringarna lönar sig snabbt. Som du skriver behövs attitydförändringar. Det har även Sverigestudien påvisat. Men för att komma från ord till handling undrar jag om hur är det tänkt att jobba med dessa frågor. Finns det någon arbetsgrupp? Handlingsplan? Utsedda ansvariga för att man skall nå målen? Och vad händer om man inte når målen igen? För så kan man precis så som du är inne på inte fortsätta i all evighet. Tack för ett bra inlägg. Med vänliga hälsningar Judit Burda


    • Hej Judit!

      Jag tror att vi har lagt ut en länk till studien och resultatet på min blogg och hemsidan, detta skall ha skett under dagen. Vi kommer att jobba intensivt med att följa upp att något händer, var så säker. Blåslampan är tänd!!

      Tack för stödet och vi kommer följa upp studien på hemsidaninom kort.

      Johan


  9. Jag är småföretagare i Göteborgsregionen och har varit det i 14 år. Ett av de företag jag varit med och startat flyttade vi till sthlm. Tyvärr så kan jag hålla med om att vi som småföretagare togs om hand mer där. Här i Göteborg har jag tyvärr aldrig märkt av någon service för företagare överhuvud taget. Dock har ju Göteborg mycket annat att erbjuda! Då tänker jag mer på skärgården och västkusten! *ler*

    Tack för en bra post.


    • Tack Per!

      Vill betona att min kritik inte riktar sig till Göteborg, utan snarare Göteborgsregionens kommuner, dvs de 13 kranskommunerna. Men det finns säkert ännu mer man ska och kan göra i Göteborg stad! Attitydfrågan lyfts som mycket viktig, att se företagen som kunder, ge service hjälpa till osv. Detta arbetet kan göras äbven om man anser sig ha en myndighetsutövning!

      Tack för ditt engagemang!

      Johan


  10. I Göteborg har vi även problemet BRG.
    BRG underminerar marknaden för alla företag inom organisation, ledarskap affärsutveckling osv, Genom att bedriva affärsverksamhet subventionerat med våra skattemedel lyckas man effektivt konkurrera ut andra företag. Sen ett antal år bedriver BRG tom utbildningsprojekt med ESF-medel. Där erbjuds företag gratis utbildning under en lång tid. Det försvårar situationen för alla företag som måste ta betalt för sina tjänster.
    Kan det ligga i kommunens intresse att subventioner detta?
    Låt BRG fokusera på övergripande aktiviteter och sluta konkurrera ut alla småkonsulter


    • Hej Eva!

      Jag håller med dig att det är ett dilemma med offentligheten konkurrerar med det privata, med hjälp av bidrag. Vi har samma dilemma med Exportrådet. Jag är övertygad om att tjänstemän på BRG läser denna blogg och alla kommentarer, så förhoppningsvis har du nått fram. Jag ska även ta upp det i mötet med deras relativt nya chef Patrik.

      Bästa hälsningar

      Johan


  11. Kanske det är dags att anmäla BRG till Konkurrensverket! Någon näringslivsorganisation som vågar ta den utmaningen!?


    • Hej Bengt!

      Hela sanningen kanske inte är så enkel, men jag tar gärna på mig uppgiften att ta upp frågan med BGRs vd Patrik Andersson. Återkommer med vad som då kommer fram.

      Bästa hälsningar

      Johan


  12. Hej Johan! Kul att läsa att du uppskattar Skatteverkets arbete med service och attityder. Eftersom jag jobbat på Skatteverket sedan -91 vet jag att det har varit en LÅÅÅNG resa. Jag vet också att det går att ändra attityder.. Så GR kommuner kämpa på!


    • Hej Ina!

      Även våra Västsvenska kommuner tillsammans med Länsstyrelsen måste påbörja denna långa väg. Därför är det bra att lära av de som redan har kommit en bra bit! All respekt för att attitydförändringar tar tid, men det måste gå och man måste börja NU!

      Vänliga hälsningar
      Johan


  13. Hej Johan
    Kunde inte ha sagt det bättre själv 😉



Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: