h1

Glädjande många näringslivspersoner med makt!

januari 9, 2012

Jag blir riktigt glad att det är en majoritet av näringslivspersoner på GP’s makthavarlista, som kom ut i gårdagens tidning. Av de 10 första är åtta från näringslivet och två från politiken. Extra glad blir jag då det visar att tesen förmodligen håller ”näringslivet skapar välfärden och politiken fördelar den”! På torsdag släpper vi vår återkommande rapport där vi frågar 1000 personer som inte bor i Västsverige om vilka de anser vara ”kändisar” från Västsverige. Där kommer näringslivspersonerna knappt på 20 i topp. Detaljerna och placereingarna presenterar vi på torsdag.

Ett annat skäl till att det är glädjande med näringslivspersoner i toppen är att de förhoppningsvis kan vara förebilder för våra ungdomar. Vet att makt förmodligen inte är den högsta drömmen för våra ungdomar, men däremot respekt och det kan kanske spilla över lite på just respekt för den som är inflytelserik och har möjlighet att påverka vår omgivning.

Jag blev förvånad över några placeringar. största förvåningen var att Bengt Delang, kommundirektören tillika stadsbyggnadsdirektören inte kom längre upp. Har svårt att tänka mig en person inom Göteborg som har större informell makt, än vad Bengt har.

För egen del hamnade jag på 21 plats, vilket ju är ”oslagbart”……! Kul med den placeringen även om jag inte tänker i ”makt-termer” själv så mycket. Däremot känner jag att vi på Handelskammaren är med och påverkar. De flesta gångerna i grupperingar och sammanhang som inte är så uppenbara, så att GP journalisterna borde ha koll på det hela.

 

Johan eller hunden Theia???

Jag var även med i en artikel om hundar i Två Dagar i helgen, där var kommentaren att jag symboliserade uttrycket ”sådan herre sådan hund”! Kanske är jag lite lik en Riesenschnauzer med mitt skägg, konstiga lugg och långa ben!

One comment

  1. […] vänta på sig. Handelskammarens vd Johan Trouvé, som själv intar listans tjugoförsta plats, noterar nöjt på sin alltid läsvärda blogg ”På västfronten alltid något nytt” att förteckningen innehåller ”en […]



Kommentera

