Archive for 16 maj, 2011

h1

Duracell Victor!

maj 16, 2011

Så har nu denne Victor Mueller likt en Duracell-kanin tagit sig runt jorden för att hitta en ny lösning för Saab. Ena dagen är han i Trollhättan, nästa dag i Holland och tredje dagen i Kina. Han verkar inte mattas ett dugg och optimismen är det inte något fel på. Det kan man komma långt på, inte minst i affärer. Jag har tidigare ställt mig frågande till om Victor är en fågel eller en fisk, det är upp till bevis de kommande veckorna, om affärsmannaskapet, ledarskapet och optimismen återför förtroendet! Vi får hoppas att man nu, genom samarbetet med Pang Da, får en lösning på Saab’s finansiering på medellång sikt, som tryggar de anställdas jobb och underleverantörerna inkomster med tillhörande arbetstillfällen.

Jag är dock övertygad om att mycket arbete återstår för att få en finansiell bas i företaget som klarar att föra ut de nya modellerna på marknaden. Lyckas man med det så tror jag att Saab har en möjlighet till överlevnad. Företaget har aldrig haft så många nya modeller på programmet, som man har inom ett år.

Själv känner jag mig långt ifrån som en duracell-kanin, har åkt på en virusinfektion med feber och magsjuka som följd.